Boh ako božský architekt pracuje organizovane. Stvorenie neba a zeme nebola nepremyslená činnosť. Mal plán. Plán, ktorý detailne navrhol, vypracoval a vytvoril jeho prototyp. Mohol, prirodzene, stvoriť svet úplne odlišný od toho nášho, s iným systémom diania a s inými stvoreniami – ale neurobil tak. Stvoril náš vesmír so všetkou jeho krásou a divmi, s nespočetnýmihviezdami a galaxiami. Keďže je Bohom poriadku, pre všetko tvorstvo vymyslel dokonalý model. Dokonalým modelom je v prvom rade jeho večné Slovo. V plnosti času sa Slovo stalo telom a vzalo na seba ľudskú podobu, ktorú uctievame ako druhú osobu Najsvätejšej Trojice. Je ňou Ježiš Kristus, náš Pán. Opravdivý Boh a muž zároveň. Nie však ľudská bytosť, ale božská osoba. Má dve prirodzenosti, božskú a ľudskú, no jeho osobnosť je božská, nie rozdvojená. Je dôležité, aby sme si to pamätali.

Hoci Ježiš Kristus je pre nás posledným prototypom, skrze ktorý všetko povstalo (porov. Jn 1, 3), aj tak nikdy nebudeme schopní zdieľať s nímbožskú podstatu. Napokon, nie sme Bohom a ani ním nikdy nebudeme. V nebi síce budeme účastníkmi na Božej prirodzenosti (porov. 2 Pt 1, 4), ale nestaneme sa božskou osobou. Okrem božskej osoby Ježiša teda potrebujeme ďalší dokonale vytvorený model,podľa ktorého môžeme byť sformovaní, ľudskú bytosť, ktorá je ako stvorenie dokonalýmvzorom pre všetkých ľudí. Táto ľudská osoba musí byť taká svätá a bezchybná, že ako stvorenie bude všetkým ľuďom príkladom v tom, ako potešovať Boha. Takýto vzor nám pomôže úplne sa priblížiť Kristovi, až kým nebudeme zjednotení natoľko, že nás vezme do raja, kde budeme spolu s ním žiť naveky.

Vytvorený vzor, model, prototyp pravej podstaty svätej ľudskej bytosti je Panna Mária. Ona je tá, ktorá nás najviac pripodobňuje Kristovi, nášmu Bohu. Život kresťanstva robí skutočným, konkrétnym a možným. Vo svojej historickej a osobnej realite nám ukazuje, že kresťanstvo nepredstavuje len teóriu, možnosť či šikovný mýtus. Kresťanstvo je skutočné a schopné vytvoriť dokonalú ľudskú bytosť, dokonalé stvorenie. A to aj urobilo. Volá sa Mária. Ona je naším vzorom bezhriešnosti.

Nielenže dal Boh preblahoslavenej Panne tento obrovský dar bezhriešnosti v okamihu jej počatia, ale sama Mária plne spolupracovala s Božím plánom a nikdy nespáchala žiadny hriech. Boh ju ochránil od dedičného hriechu vo svetle zásluh Ježiša Krista a jeho obety na kríži a ona ostala verná v každej chvíli svojho života. Mária je najplnšie vykúpená ľudská bytosť a dobrotu Božieho milosrdenstva okúsila viac než ktokoľvek iný, pretože Boh s priazňou zhliadol na poníženosť svojej služobnice (porov. Lk 1, 48).

Ako Nepoškvrnené počatie žije v dokonalom súlade s Božou vôľou a vo svojej ľudskej podobe a úplnej odovzdanosti Božiemu plánu a vôli sa pre nás stáva modelom, ideálom či vzorom plne vykúpenej ľudskej bytosti, ktorá žije v láske s Ježišom Kristom.

To vysvetľuje, prečo medzi Ježišom a nami figuruje ako prostredníčka. Samozrejme, Ježiš je jediný prostredník medzi Bohom a človekom (porov. 1 Tim 2, 5). Boh však vo svojej božskej múdrosti ustanovil prostredníčku medzi Ježišom a nami, pretože vedel, že ju budeme potrebovať. Komu sa nezdá, že ju potrebuje, mal by lepšie otvoriť oči. Ak potrebujeme rodičov, aby nám sprostredkovali život; Bibliu, aby nám odovzdala Božie posolstvo; Cirkev, aby nám interpretovala Sväté písmo; sviatosti na získanie posväcujúcej milosti; kto sme my, že sa odvážime myslieť si, že nepotrebujeme osobu Márie ako prostredníčku na ceste k Ježišovi? Bez nej by sme nemali Ježiša, Nový zákon, ani Cirkev. Ona nás privádza k Ježišovi a tiež privádza Ježiša k nám. Tak to vymyslel Boh.

Ak sme ochotní tomu veriť, Mária v našom duchovnom živote nepredstavuje možnosť, ale podmienku. Je našou Matkou aj naším vzorom. Boh z nás túži urobiť bezhriešnych a svätých, „aby si sám pripravil Cirkev slávnu, na ktorej niet škvrny ani vrásky, ani ničoho podobného, ale aby bola svätá a nepoškvrnená“ (Ef 5, 27), a my sa preto musíme usilovať priblížiť vzoru, ktorý pre nás pripravil. Musíme sa stať nepoškvrnenými. A jediným ideálom nepoškvrnenosti je naša duchovná Matka, nepoškvrnená Panna. Jedinou skutočnou a úplnou cestou, ako potešovať Ježiša, je preto milovať a ctiť si jeho matku a byť ako ona.

Použime obrazné pomenovanie a zahrajme sa so slovami. Boh si vzal ľudstvo za ženu. Milujúci Boh sa oženil s ľudstvom. Boh nemá viacero žien. Existuje len jeden ženích a jedna nevesta. Ženích je Boh a jediná nevesta je Mária. Ak teda chceme byť verne zosobášení s Bohom, musíme sa podobať Márii, ktorá je nám vo svojom zväzku s Bohom príkladom. V tejto knihe budem preto opakovane zdôrazňovať, že Cirkev je ustanovizeň pripodobnená Márii. Cirkev je nevestou Boha podľa príkladu Márie a jestvuje len jediná skutočná Cirkev, pretože Boh má len jednu skutočnú nevestu.

Tento obraz manželstva by sme vlastne už mali poznať. Svätý Pavol o ňom hovoril vo svojom Druhom liste Korinťanom. Spoločenstvu Korinťanov poznamenal: „Zasnúbil som vás jednému mužovi, aby som vás odovzdal Kristovi ako čistú pannu“ (2 Kor 11, 2). Všimnite si, že hovorí k celému korintskému spoločenstvu, ako k ženám, tak aj k mužom. Ženské duše rovnako ako tie mužské nesú v sebe ženský rozmer vnímavosti. Boh ako ženích povoláva všetky duše k tomu, aby sa s ním duchovne zviazali. On je iniciátor a my prijímatelia. A všetko sa to, samozrejme, deje na duchovnej rovine.

Tento úryvok pochádza z knihy Pod ochranným plášťom Márie, ktorú si môžete kúpiť na Zachej.sk.