Teologická charizma Márie Valtorty sa nachádza aj v jej ďalších dielach. Vrchol dosahuje v poslednom: Ponaučenia o liste svätého Pavla Rimanom. Komentáre k tomuto zásadnému textu sú od Ducha Svätého. Podľa Mons. Laurentina majú „prevratnú exegetickú hĺbku“.
Azariášova kniha komentuje liturgické texty 58 slávnostných omší misálu Pia X., ktorý sa v tej dobe používal, s výnimkou evanjelií. Mária Valtorta ich dostala od Azariáša, svojho anjela strážcu.
Ďalšie prvky sú roztrúsené v sérii troch Zošitov, zbierke zo zvyšku nadiktovaných textov, ktoré dostala od roku 1943 do roku 1950 a z ktorých vydavatelia nevytvorili osobitné diela. Napriek tomu to nie sú malé knihy. Zošity z rokov 1945 až 1950 sa končia komentárom určitých častí Apokalypsy. Autor týchto nadiktovaných textov sa nespomína, ale dá sa uhádnuť – je to Duch Svätý.
Emmanuel Gaudreault sa zaoberal duchovnosťou spisov Márie Valtorty a prirovnáva ich k etapám života v Bohu. Tieto etapy opísal otec Réginald Garrigou-Lagrange (1877 – 1964) podľa etáp svätej Terézie z Avily a Jána z Kríža.
L’Evangelo come mi è stato rivelato, najznámejšie dielo Márie Valtorty, sa dokonale vzťahuje na prvú úroveň života v Bohu. Počas tejto púte, v ktorej nasledujeme Ježiša, ide o to, aby sme získali autentický očistený duchovný život.
Tri Zošity (z rokov 1943, 1944 a 1945 až 1950) obsahujú texty nadiktované pre našu dobu. Vovádzajú čitateľa do Božích plánov a povolávajú ho k svätosti.
Napokon Ponaučenia o liste svätého Pavla Rimanom a Azariášova kniha predstavujú vrchol. Emmanuel Gaudreault pokračuje:
Keď už ľudia inštinktívne objavili Krista, jeho lásku a milosrdenstvo, Pán sa podujíma na to, aby ešte viac rozšíril svoju múdrosť tým, že diktuje Márii Valtorte teologické ponaučenia, ale takým spôsobom, ako to dokáže len Boh: prostredníctvom solídnych lekcií, ale tak, aby ich nebolo ťažké pochopiť.
Je to čisté učenie pre našu dobu, ktorá sa nachádza v zmätku. Duch Svätý dáva skutočnú teológiu späť na pravú mieru vo chvíli, keď sa táto disciplína v našej dobe toľkými spôsobmi odklonila od správnej cesty, od autentického katolíckeho učenia, ktoré presadzuje Ján Pavol II., Benedikt XVI. alebo Katechizmus Katolíckej cirkvi. Tí, ktorí si prečítajú Ponaučenia, budú schopní viesť dialóg s teológmi všetkých smerov… vďaka prečítaniu tohto diela, ktoré je vrcholom, ale zároveň vďaka všetkým ponaučeniam, ktoré nám boli predtým dané v dielach Márie Valtorty.
V jednom z nadiktovaných textov Márii Valtorte Ježiš vysvetľuje: „Toto dielo je dielom Božieho Ducha, lásky medzi Otcom a Synom, Ducha, ktorý pozná celú pravdu a prichádza ju odhaliť ľuďom v súčasnom virvare, aby sa dokázali brániť proti učeniu pekla.“
Mária Valtorta dodáva: Tento nadiktovaný text nadväzuje na spis otca Cordovaniho o potrebe laikov takisto poznať teológiu a na ich požiadavku osvojiť si teológiu pravú a dobrú.
Matku Máriu Inès od Najsvätejšej sviatosti (María Inés Teresa Arias Espinosa, 1904 – 1981) blahorečil 21. apríla 2012 v Guadalupe v Mexiku kardinál Angelo Amato, prefekt Kongregácie pre kauzy svätých v mene pápeža Benedikta XVI.
V jednom liste vydavateľovi z 22. mája 1978 povedala, že je „dychtivá“ po čítaní diela Márie Valtorty, ktoré sa „stalo jedným z najkrajších zdrojov duchovného čítania“.
Táto mexická rehoľníčka bola zakladateľkou rehoľných kongregácií, ktoré spolu predstavovali až šesť inštitútov. Bola rovnako plodná ako jej krajanka ctihodná Conception de Armida (1862 – 1937), ľudovo nazývaná „Conchita“, starostlivá matka rodiny. Stála na začiatku diel kríža, ktoré viedli k založeniu až piatich inštitútov.
Obidve zažili obdobie násilnej antiklerikálnej politiky v Mexiku, ktorá viedla ku krvavému povstaniu Cristeros, poväčšine roľníkov. Tí sa chopili zbraní v rokoch 1926 až 1929, keď prezident Plutarco Calles, ateista, marxista a slobodomurár, vyhostil kňazov a chcel trestať smrťou vysluhovanie sviatostí. Napriek tomu je dnes Mexiko jednou z prvých katolíckych krajín na svete.
Sestra Mária Uranga 19. júla 2001 potvrdila vydavateľovi, že ich zakladateľka matka Mária Inès od Najsvätejšej sviatosti poskytla dielo Márie Valtorty v každom z tridsiatich piatich domov, ktoré založila, „pretože ho mala veľmi rada“. Takisto ho dávala kňazom a biskupom.
Tento fakt je dôležitý, pretože opäť potvrdzuje, do akej miery dielo Márie Valtorty živilo svätých svojou schopnosťou sprístupniť čo najväčšiemu počtu ľudí evanjelium, teológiu a duchovnosť. V jednom z nadiktovaných textov Ježiš vysvetľuje, aký „výnimočný dar“ predstavujú spisy Márie Valtorty v dnešnej dobe:
Zjavenia prispôsobujem prostrediu a cieľu, pre ktoré som ich vzbudil. Tvojím poslaním je byť hlasom vo svete. Musíš spievať hymnus milosrdenstva a lásky, múdrosti a dokonalosti pre všetky uši a všetky srdcia, pre všetky rozumné bytosti a všetky duše.
Preto teda potom, čo som ťa pripravil na túto úlohu – nezačni byť na to pyšná, pretože všetko, čo máš, som ti dal pre toto poslanie, dokonca aj chorobu, aj samotu, úplne všetko –, urobil som z teba dokonalý „hlas“, obra, z teba, ktorá si trpaslíkom. Ale to nie si ty, to som ja v tebe. Teda ja som ten obor.
Už to lepšie chápeme – všetko toto bohatstvo, ktoré objavujeme, nepochádza z poznania Márie Valtorty, aj keď osvietenej, ale z Ježišovho ducha, ktorý ju na to sformoval. Mýlili by sme sa však, keby sme si mysleli, že Mária Valtorta mala iba pasívnu úlohu opísať to, čo videla alebo počula.
Nie náhodou ju otec Roschini označil za „jednu z osemnástich najväčších mystikov všetkých čias“. Myslel pritom na mariánskych mystikov, ktorými sa zaoberal.
Tento úryvok pochádza z knihy Mária Valtorta: vizionárka a mystička, ktorú si môžete kúpiť na Zachej.sk.